Recension: Guitar Hero: Warriors of Rock

Guitar Hero: Warriors of Rock är inte mindre än den 14 butiksversionen i serien som tog hela världen med storm.  Sagan som började med att Harmonix fick hela världen att börja spela plastgitarr – även personer som tidigare inte varit i särskilt stor kontakt med spelvärlden. Vi recenserar.

Nu för tiden är det Activision och Neversoft som förvaltar serien som har stått något i stiltje för ett tag rent innehållsmässigt, därför ville de prova på något nytt. Warriors of Rock innehåller nämligen ett kampanjläge där man som spelare får träda in i ett band som siktar uppåt i karriärsstegen – men det resultatet blev en banal historia vars innehåll banade väg för spelets undertitel, Warriors of Rock. På fodralets baksida kan man läsa ”Bygg en arme av krigare och slåss för att rädda rocken i det första episka Quest-läget någonsin”. Frågan är bara var vi kan hitta de episka bitarna, den ostiga historia de försöker förmedla faller platt, och att samla in åtta rockstjärnor för att rädda rockens halvgud från en mekanisk bäst känns sådär lagom tråkigt.

Det hade kunnat bli en härlig resa mot en toppkarriär som rockstjärna istället för något rent av konstigt, men Guitar Hero: Warriors of Rock är ändå Guitar Hero. Alltså, ett kompetent spel som bjuder på härliga låtar från grupper som Metallica, Black Sabbath, DragonForce, Slipknot och mina personliga favoriter – Nine Inch Nails som gjorde en alldeles otrolig spelning förra året på Roskildefestivalen.

En liten nyhet värd att notera är ändå att vi får hjälp av våra rockstjärnor som tillexempel Casey Lynch som kan bevara våra streaks även om allt inte går som det ska, och med Axl Steel kan vi få ett extraliv då och då. Annars är de vitala delarna som vanligt, men sett till låtvalet är det ändå gitarristerna och trummisarna som gynnas mest, men visst kan det vara underhållande att skrika sig hes då och då. Och tack och lov kan man bege sig på Quickplay-läget där det bara är att ösa på till låtarna och slippa allt vad story heter.

När dagen är slut är det ändå inget som får Warriors of Rock att stå ut från de tre senaste delarna, utan i grund och botten är det låtvalet som bör fånga din uppmärksamhet om du är intresserad av serien. Jag vill se en förnyelse av serien, ett steg i en ny riktning, för just nu står serien – som jag nämnde i början – i ren stiltje. Detta är Neversofts sista andetag vad gäller Guitar Hero, och förhoppningsvis får vi se något mer nydanande när det är dags igen.

Betyg: 2/5

Ett svar till “Recension: Guitar Hero: Warriors of Rock