MAG – testat med Playstation Move

Det som fick mig mest intresserad av Playstation Move på förhand var hur dess funktioner skulle gå ihop med spel som levererar även med handkontroll, och framförallt med det massiva action-spelet MAG. Några timmars provspelning och jag har verkligen fått mersmak.

Istället för att man styr kameran som vanligt med högerstyrspaken är siktet lite mer fritt på skärmen. Detta gör att det tar lite längre tid att vända på sig eftersom att bilden inte rör sig åt sidan förrän siktet är där, men å andra sidan slipper man en farande kamera bara för att man ska skjuta någon ett par meter åt vänster eller höger.

Det är givetvis en vanesak, men någon timmar med det nya sättet att styra har varit en ganska svår actionfest, ändock är det betydligt roligare än med originalkontrollen hittills. Precisionen är förvånansvärt bra, och det enda jag egentligen har att klaga på är att spelet ofta tjatar om att ”den trådlösa kontrollen inte har kontakt med kameran” – något jag upplevt med alla spel till Move hittills. Jag vet faktiskt inte om det just är mitt exemplar som strular eller om man faktiskt behöver stå max en meter från kameran för att det ska fungera problemfritt.

I vilket fall som helst får MAG nytt liv med Playstation Move, och jag ser fram emot fler spel som utnyttjar tillbehören utan att för den delen bygga hela spelet kring den nya tekniken.

Kommentera

