Spelbutiksfynden

Vid nästnästa generationsskifte kan det mycket väl vara så att skivor som distributionsformat är ett minne blott. Microsoft, Nintendo och Sony gillar inte begagnatmarknaden, vilket är våra spelbutikers största inkomstkälla. De tjänar betydligt mer på att sälja  spel i andrahand än de helt nya och färskpressade varianterna, men det genererar såklart inte pengar till någon annan. Mellanhänderna blir färre helt enkelt. Och sorgligt nog kommer vi troligen inte att kunna kliva in i en spelbutik – som vi känner de idag – om några år.

Och det är trist, det händer många gånger att jag kliver in i en spelbutik bara för att kika igenom de begagnade spelen, inte bara för priset, utan för att hitta de där exemplaren som jag missat, eller sorgligt nog gjort mig av med. Här om dagen köpte jag två spel som jag tidigare ägt, Onimusha: Warlords och Kameo: Elements of Power – för ynka 49 respektive 89 kronor. Snart (allt är relativt) kommer jag troligen inte att kunna göra detta.


De fula prislapparna togs lyckligtvis bort smärtfritt.

Det är en tråkig förlust för mig och många andra, och själv skulle jag se en hybrid mellan digital och fysisk distribution – där det mesta går att köpa på båda sätten, men att prislappen för den förstnämnda är betydligt lägre. Det kommer vi med största sannolikhet få se nästa generation, men sedan blir det betydligt osäkrare.

Kommentera

