Sega och tiden som fanboy

När de andra flick- och pojkspolingarna spelade Super Nintendo hade jag lämnat det röda företaget och Nintendo 8-bitars för Sega Mega Drive. Visst inhandlades en Playstation, men Sega-fanboyen inom mig vaknade till liv när Dreamcast lanserades och jag kastade all skit jag kunde på ”motståndarna” för att försöka övertyga alla om att Dreamcast var konsolen man skulle ha. Det fungerar ju verkligen, eller hur? Eller inte.

dreamcast

Då var jag ungefär 12, 13 år, naiv och och ännumer naiv och sa jag naiv? Lika fattig var jag också, och på något underligt sätt försökte jag övertyga både mig själv och alla andra om att det var Segas blåa väg man skulle gå – det vill säga, jag hade inte råd med någon mer ny och dyr konsol. Jag döpte mig till Tommy23 på diverse spelforum, bara för att låta äldre än vad jag var, och när det bråkades med Nintendo-fanboys användes uttrycket, ”Du skulle köpa vad som helst bara det stod Nintendo på den.” Roliga tider då, och riktigt skrattretande såhär i efterhand.

shenmue2

Nu har man mognat, men Sega har ändå en speciell plats i mitt spelhjärta. Shenmue står som den självklara favoriten i spelhyllan, Dreamcasten plockas fram då och då för en genomspelning av världens bästa spel någonsin.

Kommentera

