Den missade upptäckten

Jag tycker om när spel uppmanar till äventyrande och där de finns mycket att upptäcka. Där det finns många olika spår att ta och som bjuder på en sådan där sprudlande skön känsla när jag hittar något intressant som inte hör till den röda tråden.

Däremot får jag en stor ångest när jag får välja mellan två eller fler olika passager, och där spelet plötsligt avbryts av en filmscen och tar mig förbi den plats jag precis besökt, och där det är omöjligt att ta sig tillbaka. Jag ogillar verkligen vetskapen om att jag kan ha missat något viktigt, något intressant. Ett föremål eller något som gör att jag kommer närmre i min jakt på achievements/troféer. Och önskar då att man som ibland får frågan om man vill fortsätta äventyret eller stanna kvar ett tag till, vilket oftast bara sker på ett fåtal ställen i vissa spel. Det är en riktigt jobbig känsla när jag inser att jag sedan missat något som kräver en hel omspelning för att få ta del av igen.

Kommentera

