Recension: Uncharted Golden Abyss (PS Vita)

Uncharted-serien är en av Sonys starkaste spelvarumärken. Medan den första delen i serien led av riktigt hemsk screen tearing har de grafiska aspekterna hamnat så nära perfektion det bara går i del två och tre. Den filmiska matinékänslan är otroligt härlig, och det bästa av allt är givetvis att de är otroligt bra spel under det sminkade yttre.

Uncharted Golden Abyss utvecklades emellertid inte av Naughty Dog som stått för de tidigare delarna, utan när Playstation Vita-versionen skulle skapas till lanseringen var det Bend Studio som fick uppdraget. De är givetvis mest kända för Syphon Filter-serien, men på senare tid har de främst utvecklat spel till Playstation Portable.

De grafiska delarna är fantastiska. De vidsträckta bergen borta i horisonten får mig att känna en stark frihetskänsla, trots att det mest handlar om att ta sig från punkt A till B, samtidigt som vi förståss letar efter mängder av gömda skatter. Det är emellertid svårt att inte jämföra med dess förlagor, och då kan det ibland kännas aningen kantigt där det tidigare varit mjukt och fint, och de ibland uttryckslösa ögonen blir aningen döda emellanåt. Däremot är texturerna härligt färgstarka, ljussättningen är fantastisk och hela atmosfären är underbar.

Det matinéliknande äventyret, och tillika handlingen är kanske inte riktigt lika tight som de andra Uncharted-spelen. Det hela utspelar sig tidigare än del nummer ett, och Nathan Drake har kommit i kontakt med en rik och hal småtjuv, och innan man vet ordet av har en kvinna med skin på näsan gjort sig bekant för spelaren samtidigt som den klassiska kännslokalla skurken dödar folk för minsta lilla tvist. Det blir ändå ett intressant möte med dessa karaktärer, och utan att avslöja för mycket får vi stifta bekantskap med ett känt ansikte. Skådespeleriet gör även några av dessa stereotyper bättre än vad man kan förvänta sig efter att ha fått en karaktärsbeskrivning.

Uncharted: Golden Abyss har sina toppar och dalar, när det är som bäst är det verkligen en topp-titel, men ibland som när vi behöver ta oss igenom en lång och tråkig, grå grotta som mestadels bara är fylld av kanonmat, sjunker helhetsintrycket.  Bend Studio har dragit ut äventyret på fel platser ibland, för att sedan krympa ihop det på några av de mest vitala punkterna.

Men, jag ska inte ge Golden Abyss oförtjänt mycket nedtryckande kritik, det är bara svårt att inte jämföra det med dess fantastiska förlagor. Kontrollen sitter oftast som en smäck, och de filmlika inslagen gör detta till en riktigt atmosfärfylld resa som är så pass lagom långt att en andra genomspelning känns lockande. Vi får samla på oss mängder av gömda föremål som för med sig en hel del intressant historia, och trofé-jägaren har mycket att göra.

Playstation Vita har som bekant en del unika kontrollmetoder vilka Bend Studio har använt sig av alla – på gott och ont. Att klättra med den bakre touch-panelen är otroligt bökigt, men som tur är går det lika bra att göra det på klassiskt vis. Vid vissa tillfällen ska man snabbt dra på skärmen åt ett förbestämt håll, och samtidigt som det ökar adrenalin-ruschen känns det aningen oprecist. Jag vet inte hur många gånger jag fått börja om vid en kontrollpunkt samtidigt som jag inte vet vad jag gjorde för fel, och visst är det irriterande.

Siktet går, förutom att styra det normalt, också att styra genom att röra på hela Vitan. Och det fungerar riktigt smidigt, särskilt när det kommer till prickskytte med snipergeväret. Att kasta granater blir emellertid lite svårmanövrerat emallanåt, och om man sitter och trycker bakom ett skyddande föremål är det inte allt för sällan som Drake hoppar fram istället för att kasta en granat.

Trots att spelet lider av en hel del brister är helhetsintrycket så otroligt bra. Det finns massvis med intressanta scenarion, där man ofta ska agera med skyddande eld för sin artificiellt styrda medspelare. Intressanta upptäckter leder till en glöd att få veta mer, och i mitten av äventyret tar det fart på allvar och det går knappt att lägga ifrån sig konsolen trots att hungern eller tröttheten gör sig påmind. ”Bara ett kapitel till” har ekat i min skalle många gånger.

Uncharted: Golden Abyss är otroligt vackert, och förutom de nämnda bristerna är det ett fantastiskt spel som alla Playstation Vita-ägare bör kika närmre på.

Betyg: 4 av 5