Recension: Killzone HD

Killzone-HD

Killzone skulle bli ”Halo-dödaren” och göra Playstation 2 till valet för alla som ville spela förstapersonsskjutare till konsol. Sony skulle ta kronan från Microsoft som fps-kungarna, och Bungie skulle bli besegrade med deras futuristiska och storslagna actionrökare. Med facit i hand blev det emellertid aldrig så – även om Killzone fick god kritik från många håll – och en anledning var inte minst den horribla bilduppdateringen som förstörde otroligt mycket av behållningen. Nu får vi en finslipad högupplöst version att sätta tänderna i, både fristående via Playstation Network samt i samlingen Killzone Trilogy, och vi tar reda på om återutgivningen är värd vår dyrbara speltid.

I Killzone befinner vi oss i framtiden, och det är en mörk sådan. Mänskligheten har delat sig i två läger efter ett större krig, där den förlorade sidan koloniserat planeten Helghan. Där är levnadsförhållandena allt annat än goda, och Scolar Visari styr folket med järnhand. Evolutionen har gjort att de inte längre kan kallas mänskliga, och när minnet av deras existens näst intill suddats ut inleder de en attack mot en koloni på planeten Vekta, där vi får axla rollen som Jan Templar, kapten i den interstellära alliansen (ISA). Den fantastiska Killzone-serien startar med dunder och brak, vid en tråkig grå bunker.

Berättandet och stämningen är riktigt god, och den politiska fejden får mig återigen att bitas fast i storyn. Scolar Visaris fascistiska metoder styr de gulögda Helghast-styrkorna mot ISA, och Sci-Fi mixas med verklighet, och jag bryr mig om det mer än i många andra titlar i genren som handlar om att kanonisera fiender på löpande band.

Bilduppdateringen som jag tidigare berörde har lyckligtvis förbättrats, men att det fortfarande lider av screen tearing är för mig en gåta. Att det också har en grådaskig dimma som i sin tur mer känns som ett sätt att täcka brister än att faktiskt leverera en eländig känsla av krig är bara konstigt i slutet av 2012, trots att det är en nylansering av en gammal Playstation 2-titel. Det flyter emellertid mycket bättre, och gör det spelbart, vilket originalet knappt är idag på grund av just bilduppdateringen.

Kampanjen begränsar oss också enormt mycket, och det är sällan vi kan ta en rutt som inte är förbestämd. Olika hinder, som sönderbombade tak och väggar, förhindrar framkomligheten, förutom de passager där utvecklarna styr oss. Detta sker förstås eftersom att det faktiskt är ett åtta år gammalt spel vi har framför oss, men det förstör också spelupplevelsen när miljöerna och bandesignen är så pass tråkiga som de faktiskt är.

killzone-hd-recension

De som tycker om att bli bestraffade om de inte lyckas överleva hela vägen fram kommer att få sig något att glädja sig åt. Men, för mig som verkligen ogillar att spela om större partier känns Killzone HD som en rejäl suck många gånger. Vid flera tillfällen när jag tacklat nya situationer fel tvingas jag att ta mig igenom ett större område återigen, och det är bara tråkigt, och jag hade verkligen hoppats på fler checkpoints denna gång.

När grafiken, bandesignen och antalet checkpoints inte bjuder på några glada överraskningar gör ljudet det. Det är omproducerat till Dolby 5.1 och basen samt bakhögtalarna får närvarokänslan att bli betydligt bättre än i originalet, samtidigt som även ursprungstiteln innehöll riktigt bra musik. Det är inte konstigt att Joris de Mans Killzone-musik fortfarande spelas på spelkonserter runt om i landet.

Fienderna är dock dummare än tåget i vissa fall, och ibland kan de läsa mitt rörelsemönster som en spännande bok. Och kampanjen innehåller inte några spännande moment jämfört med dagens förstapersonsskjutare. Att man sedan inte kan sikta in sig som vi är vana vid med andra förstapersonsskjutare idag gör inte saken bättre, och även om det i övrigt fungerar väl är spelet riktigt tråkigt att spela. Flerspelarläget fungerar dessutom endast lokalt, och gör det för mig helt ointressant. Skulle jag engagera mig så mycket att jag styr upp ett LAN, lär det definitivt inte vara Killzone HD som spelas ändå.

Trots spelets få ljusglimtar blir aldrig Killzone HD mer än en historielektion med bra musik, och som spel är det inte värt speltiden. Att detta rullar i samma spelmotor som dess två uppföljare bevisar att Guerilla Games inte bryr sig särskilt mycket om denna HD-version, och istället rekommenderar jag er att vända blickarna mot Killzone 2 och 3 om du funderar på att köpa Killzone Trilogy.

Betyg: 1 av 5