Recension: Epic Mickey 2: The Power of Two (testad till Wii U)

Epic_Mickey_2_the_power_of_two

Epic Mickey fick blandad kritik när det släpptes till Wii i slutet av 2010. Det mest framstående problemen med föregångaren var kameran tillsammans med spelkontrollen, och nu tar vi reda på om de löst detta i den efterlängtade uppföljaren. Den här gången spelar vi det till Wii U, med dess speciella Gamepad, och hårdtestar utvecklarnas utnyttjande av den nya kontrollmetoden som Nintendos nya konsol levererar. Och, är det sådär Disney-mysigt som vi vill ha det såhär lagom till jul och allt?

Epic Mickey 2 utspelar sig återigen i Wasteland – en plats fylld av 80 år gamla ”bortglömda” Disney-karaktärer där exempelvis en tidig version av Svarte Petter huserar. Samtidigt kan vi hitta några mer bekanta ansikten, så som Kajsa och Kalle Anka, men de utgör ingen central roll. Förutom allas vår Musse Pigg som står i rampljuset tillsammans med Oswald – en lite naiv och godtrogen trotjänare som kan sväva med hjälp av sina kaninöron, och använda sig av elektricitet.

Wasteland utsätts för en jordbävning, och Mad Doctor – som var den stora fienden i föregångaren – gör stor entré och sjunger om att han blivit snäll och vill hjälpa till mot ett lurande hot. Oswald är inte sen med att alliera sig med den galne doktorn – till sin flickväns förtret – och ger sig in i striden mot den okända fienden, och kallar återigen på Musse Pigg som måste hämta penseln och måla i samt sudda ut delar av serievärlden.

Nu ligger ett stort fokus på samarbete, och den som fattar Wii U Gamepad får spela som Musse Pigg, medan en andra spelare kan ta kontrollen över Oswald med Wiimoten. De kommer i princip ingenstans utan varandra, utan måste hela tiden hitta lösningar tillsammans. Musse kan hitta hemliga gångar med hjälp av tinner som tar bort färg, eller måla dit viktiga ledningar, avsatser och annat smått och gott. Han kan också kasta stora bumlingar som kan fungera både som vapen och avsatser för att ta sig till högre höjder, och han kan också få fiender att flyga i luften. Samtidigt kan Oswald sätta elektricitet till ledningar eller sätta en riktigt ilande kyss i närmsta fiende.

scrn_epicMickey2WiiU_witch
Jäkla häxa…

Spelets kärna är ändå att lösa olika pussel vid varje ny plats, för att ta sig vidare. Det kan vara en låda full av raketer som ska skjutas mot ett visst objekt, eller att något behöver få sig en elektrisk stöt. Men, även om grundtanken är god är Epic Mickey 2 totalt trasigt. Kameran lever rövare, speciellt för spelare två som måste förlita sig på Wiimoten, där kameran styrs med det vanliga styrkorset. Det är för mig en gåta varför denne inte kan använda sig av Pro-kontrollen, då det tidigare nämnda alternativet endast tillför irritation.

Det finns fullt av osynliga väggar som framträder även när vi ska hoppa till vitala avsatser, spelet tror att jag är under vissa objekt som slår ned i marken när jag ändock är ovanpå – vilket resulterar i direkt död – och även om spelet endast frysit en enda gång stannar bilden till i ett par sekunder när det rör sig mycket på skärmen, och man får vara glad om det bara hackar till ibland. Vissa nyckelfiender har fastnat och således blivit omöjliga att döda utan en omstart, och flertalet gånger har kameran låst sig för både spelare nummer ett och två utan att det finns annat att göra än att göra ännu en lika otrevlig omstart.

Jag har också lyckats dö även om jag tagit mig förbi hindret som utgjorde själva faran och det är inte sällan som ljudet försvinner under filmscenerna som annars är relativt mysiga – om än inte riktigt så tighta som jag hade hoppats. Frustrationen var total när min medspelare fastnade i det absoluta slutskedet av spelet, och jag funderar varför jag egentligen ansträngde mig för att ta mig igenom denna manual på vad man kan göra fel med en spelkod.

epic_mickey_2_the_power_of_two_wiiu
Artworken är fin i alla fall…

Det finns också en hel del sidouppdrag att grotta ned sig i, men det är för mig helt oförståerligt att någon över huvud taget skulle ha ork att försöka sig på dessa. Med spelets totalt trasiga kod är detta en ren pina, och det hjälper inte att vi får lite gammla Disney-avsnitt att kika på, det här spelet får aldrig den rätta känslan. Bosstriderna är emellertid intressanta på pappret, men det blir bara en ren frustrationskamp när det alltid finns någon bugg att bråka med.

Wii U Gamepad-funktionerna är också väldigt sparsmakade. Vi kan kika lite på kartan, och välja vilken specialfunktion som ska vara aktivierad. Det kommer inget ljud från touch-kontrollen heller, och på det stora hela känns det som om utvecklarna gjort minsta möjliga jobb även här.

Jag vet ärligt talat inte när jag spelade ett så otroligt trasigt spel senast. Att Wii U-versionen inte heller innehåller svenskt tal eller text som de andra versionerna känns bara som en liten, liten parantes, men för alla barn i vårt avlånga land lär även det vara ett frustrerande bortfall. Jag hade kunnat leva med den bråkiga kameran, men alla buggar klarar jag bara inte av. När jag kliver in i en affär för att utöka mina spelbara karaktärers maximala liv, faller vi båda istället ned bland ett molnhav som uppenbarligen inte var menat att finnas där. Detta är en spelares helvete.

Epic Mistakes 2: The Power of Failure…

Betyg: 1 av 5