Jag älskar Miiverse (Wii U)

miiverse

Jag var aldrig något större fan av Mii-karaktärerna som kom i och med Nintendo Wii, och blev inte heller mer begeistrad när Microsoft kom med sin Avatar-tjänst. Men, jag älskar Nintendos Miiverse-upplägg. Det började med att min flickvän ritade en bild – med hjälp av Wii U Gamepad – av Musse Pigg på Communityt för Epic Mickey 2: The Power of Two (som vi för övrigt recenserat), och de Twitter-liknande meddelandena tillför mer än vad det lät som på pappret.

Nintendo sa att Miiverse måste upplevas för att det ska gå att förstå tjänstens storhet, och jag är beredd att hålla med. Men, det är så enkelt att använda spelens communityn till att få tips, och likaså dela med sig av egna svar och funderingar om saker och ting.

Miiverse är dessutom riktigt bra integrerat i New Super Mario Bros. U. Vi kan posta skärmdumpar, lämna kommentarer om varenda bana, eller rita och skriva med Wii U Gamepad. Det blir väldigt beroendeframkallande med dess Twitter-liknande upplägg där vi max kan använda oss av 100 tecken (förutom när vi använder fristil och kan texta och teckna fritt på skärmen.) Då ska även tilläggas att jag aldrig varit särskilt intresserad av tjänster som nämnda Twitter, Facebook eller liknande sociala nätverk.

Möjligheterna att utstyrsla sin Mii-karaktär är emellertid fortfarande riktigt begränsad, men själva communityt som är byggt kring Miiverse måste som sagt upplevas för att det ska gå att förstå vad det egentligen handlar om.

Kommentera

