Recension: New Super Mario Bros. U

nsmbu

Det är med ett barnsligt leende jag möter Mario för första gången i HD. New Super Mario Bros. U har en lika färggrann palett som vi är vana vid, men miljöerna är både mer levande och detaljrika än någon annan del i New-serien. Det här är klassisk Mario i HD.

Bowser tar Prinsessa, Mario ska rädda prinsessa. Ni vet det vid det här laget, och oftast handlar det om att röra sig från vänster till höger, förbi olika hinder. Upplägget är enkelt, men utförandet är klockrent, om än lite väl igenkännbart sedan tidigare. Banor fyllda av grönska växlas ut mot isbanor,till lavafyllda  tempel, vattenbanor och hemsökta herrgårdar som mer eller mindre kan förklaras som labyrinter.

Vi har en ny dräkt som vi kan klä oss i, en svävande ekorre. Det blev snabbt min favorit av de vanliga dräkterna, men den absolut största nyheten är att vi nu kan spela även om någon annan vill se på TV, eller om vi vill ha på något program i bakgrunden. Även om vi måste vara kvar i huset, kan vi när som helst fortsätta spelandet på Gamepad-skärmen.

Den som vill rusa igenom spelet gör det dock relativt snabbt, men det är just alla hemliga gångar, och stjärnor som tar New Super Mario Bros. U från ett bra till fantastiskt spel. Nyfikenheten har gjort att jag hoppat ned i olika avgrunder och dött mängder av gånger, i hopp om att hitta en dold väg. Spelet är dessutom fullt av hemligheter, och varje bana innehåller tre olika stjärnor som är mer eller mindre svåra att hitta. Det blir otroligt beroendeframkallande att försöka plocka åt sig alla, och ibland blir det dessutom en rejäl utmaning.

wii-u-new-super-mario-bros

Nytt är också att vi kan posta mindre meddelanden och skärmdumpar som visas för folk ute på kartan genom Miiverse, något jag berättade mer om här om dagen. Genom detta kan vi bland annat få tips och handlar det om lite väl känslig information används spoiler-markeringar.

Förutom det briljanta, om än något uttjatade, Mario-upplägget har vi också en hel del utmaningar att bita i, där vi bland annat ska rusa igenom banorna på kortast möjliga tid, och få banorna att gå fortare genom att plocka så många mynt som möjligt.
Det går även att spela upp till fem spelare lokalt, där den som har Gamepaden kan hjälpa eller stjälpa sina medspelare. I Story-läget går det emellertid endast att spela fyra som vanligt, och i många avseenden blir det betydligt svårare när fler spelare trängs på skärmen. Det är många gånger som jag har hoppat in i mina medspelare, och det är för mig helt oförklarligt varför bilden ska frysa till för en kort stund när någon dör. Tajmingen blir allt som oftast helt fel på grund av detta, och 2012, med marknadens starkaste maskin, borde detta problem vara löst.

New Super Mario Bros. U kommer aldrig att få någon som inte tycker om den klassiska spelserien att ändra sina tankar, och vi har gjort mycket av det här förut. Men spelet är så bra, så charmigt och så beroendeframkallande att det inte går annat än att se det som underbart.

Detta är klassiska Mario, med klassisk prinsessa att rädda, i knivskarp HD. Punkt.

Betyg: 4 av 5