VGA: GotY – med både glädje och sorg

video_game_awards_goty

The Walking Dead utvecklades av den lilla studion Telltale Games, och med en begränsad budget gjorde de något som ingen hade räknat med. Under Video Game Awards, spelvärldens svar på Oscarsgalan, fick inte bara det digitalt distribuerade The Walking Dead pris som årets absolut bästa spel, Telltale Games fick även ta emot priset för årets utvecklare.
Detta är förstås ett fantastiskt lyft för genren som närmast varit uträknad, och att ett licensspel skapat på en så skral budget kunde bli så bra och få så mycket uppmärksamhet som det fått – i synnerhet med detta åtråvärda pris – visar att även den mindre scenen kan nå höga höjder. Och ur ren affärssynpunkt kunde inte detta utnämnande komma mer lägligt. Den 4 december släpptes spelet i fysisk utgåva i USA, och inom en snar framtid kommer den ”hårda utgåvan” även till Europa. GotY – PR som heter duga.

Även om jag är glad för att det är just Telltale Games och The Walking Dead som får dessa fantastiska priser är det dock en sak som oroar mig. Digital distribution  har fått ett så otroligt stort utrymme, och på sikt är jag helt övertygad om att vi inte längre kommer att ha några fysiska exemplar alls att köpa i framtiden. Nästa generation – då jag anser att den nya redan har startat i och med Wii U – kommer vi med största sannolikhet att endast kunna köpa spel digitalt, och det är en ganska brutal sanning för oss som verkligen föredrar fysiska spel.

the-walking-dead

Nu är det ju inte så att detta pris för The Walking Dead självt tar död på den fysiska distributionen, men det är en liten, liten pusselbit som förs till det stora maskineriet. Att spelet även släpps i fysisk utgåva är inte så intressant i sammanhanget då det först och främst är ett digitalt distribuerat spel. Men det blir lite av ett antiklimax då vi med största sannolikhet aldrig skulle ha sett röken av The Walking Dead utan just denna distributionsform.

Men, när de små spelserierna kan nå gigantiska höjder genom digital distribution vill givetvis även de stora utvecklarna ta del av kakan, utan att behöva lägga pengar på produktion (skivor, fodral och så vidare), frakt och andra mellanhänder. Men, det är ett pris som Telltale Games verkligen förtjänar efter deras fantastiska produkt, därför ser jag årets Game of the Year-vinnare både med glädje och en liten bit av sorg.

Annonser

Ett svar till “VGA: GotY – med både glädje och sorg

  1. Ping: Årets spel på VGA « Parbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s