Mystik är stark PR

Hur kommer det sig egentligen att vi är så många som längtar helt otroligt mycket efter spel som vi knappt vet något om? Jag tänker i synnerhet på The Last of Us, även om jag tidigare blev helt såld på spel som Fahrenheit, Heavy Rain och Shenmue innan jag knappt hade en susning om vad de egentligen skulle vara för spel.

The-Last-of-Us

För ungefär ett år sedan – kring själva utannonseringen – skrev jag en förhandstitt på just The Last of Us, men än idag har jag lite svårt att få något egentligt grepp om hur spelet kommer att te sig. Jag vet inte om det är för att jag inte riktigt är så påläst om just denna titel, men det är just ovissheten som gör det hela lite mystiskt, och samtidigt kan just jag fantisera lite om hur det hela kommer att utspela sig efter min egen smak och tycke.

Jag har alltid trott att utvecklare och utgivare sparat på det stora krutet enbart för att kunna presentera något maffigt på en och samma gång vid bäst möjliga tillfälle, istället för att de tillkännager lite information då och då efter att de ser att alla idéer fungerar innan de ger oss en utannonsering. Vilket företag vill egentligen göra en Peter Molyneux, där han pratade brett och vitt om Fable, för att sedan tvingas ta bort mängder av saker som han tidigare bekräftat? Men, samtidigt som detta säkerligen är en av anledningarna till att de väntar till rätt tillfälle med att utannonsera nya saker, och att de givetvis vill komma med intressanta tillkännagivanden lagom till släppet för att skapa en gynnsam hype, lär de veta om att just mystiken kan medföra ett stort intresse.

The Last of Us är det spel jag längtar till mest nästa år, ändå vet jag väldigt lite om själva spelet, och jag vet inte riktigt om jag vill förstöra mystiken med att läsa mycket mer om titeln innan släppet. Risken är att jag blir besviken på slutresultatet, men chansen är också att jag blir rikligt överraskad.

Kommentera

