Har jag äntligen fastnat för ett Zelda-spel?

zelda-ii-the-adventure-of-link
Mitt första möte som liten med Link och Zelda var hemskt…

Jag har aldrig tidigare riktigt fastnat för någon Zelda-titel. Ändå har jag så gärna velat tycka om det, jag har lagt ned en hel del tid för att hitta den där magin alla pratat om. Men det har alltid saknats något som får mig att vilja fortsätta, jag hittade aldrig något som fick mig att vilja fortsätta under de partier som jag tyckte var riktigt tråkiga. Särskilt Twilight Princess, där de mörkare delarna nästan gjorde mig deprimerad – ganska bakvänt då jag alltid tyckt om spel med en mörk atmosfär.

The Legend of Zelda: The Wind Waker är ändå den del av serien jag tidigare tyckt om mest om, jag tyckte om den tecknade stilen, och att glida runt på havet gav en skön frihetskänsla. Men jag hittade ändå inte den där Zelda-magin som så många pratat om, och någonstans på vägen tröttnade jag.

Skyward-Sword-bird

Trots att jag ägt Skyward Sword sedan spelet släpptes till Wii, är det först nu jag börjat spela det på riktigt, och nu är jag helt fast. Att flyga omkring genom molnhavet för att leta hemligheter förmedlar en störtskön frihetskänsla. När jag sedan hittar en hjärtbit (efter fyra stycken utökas liv-mätaren) som inte fås genom huvudstoryn, känner jag mig som ensam i världen att ha hittat denna gömda plats – även om hundra tusentals, om inte miljoner, människor redan gjort det.

Visst låter det otroligt krystat, men det är fan precis så det känns.

Visst har jag bara skrapat på ytan av Skyward Sword ännu, men det känns som att hela mitt synsätt på serien har förändrats. Den där barnsliga nyfikenheten har vaknat, och jag har äntligen fastnat ordentligt för ett Zelda-spel.

Kommentera

