Att spela original eller nyutgåva

oddworld_munchs_oddysee

Nu för tiden släpps det mängder av gamla klassiker (och även en del gammalt skräp) till alla möjliga format. Ofta är det nyutgåvor av olika slag som har fått en och annan del renoverad – inte minst de visuella. Vissa gamla originalversioner bjuder på en hel del illamående och huvudvärk när de spelas på en stor HD-tv, och visst känns det betydligt skönare att få spela en högupplöst version.

Men, det är något speciellt med att spela originalversionerna med ursprungskontrollen, samtidigt som jag undviker att spela något till de äldsta konsolerna på min tv – och jag får inte riktigt plats med en gammal tjock-tv i min lägenhet heller. Shenmue är ändå en titel jag spelar om var och vartannat år, och även om det ser smått horribelt ut på en 46″ HD-tv är det ändå något speciellt att sätta igång den gnisslande och högljudda Dreamcast-enheten. Det är riktiga minnen. Nu finns det emellertid inte någon nyutgåva av Shenmue tyvärr, men jag har kommit i valet och kvalet om jag ska köpa HD-utgåvan av Oddworld: Munch’s Oddysee (som precis har fått ett lanseringsdatum – släpps nästa vecka) eller skaffa mig en gammal Xbox igen efter att min blev stulen för ett gäng år sedan.

På ena sidan väger HD-kvalitén en hel del, samtidigt som trophies ofta är trevliga tillskott, men jag undrar om inte känslan av att spela det med originalkontrollen till den gamla Xboxen – med den klassiska dashboarden som väcker minnen – väger tyngre trots allt.

Är det någon som har spelat originalversionen av Oddworld: Munch’s Oddysee på en relativt stor HD-tv, hur tycker du i så fall att det fungerar?

Kommentera

